0

Festival Konvergencie 2010 – Bratislava a Košice

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie sa po druhýkrát uskutočni v Bratislave a Košiciach – a to už čoskoro od 20. septembra do 3. októbra 2010. Umelecky riaditeľ festivalu je Jozef Lupták. Festivalom si pripomenieme aj 20 rokov Nežnej revolúcie. Možno tento zlomový bod bol jedným z najsilnejších. Klietka bola po dlhej dobe otvorená…  a tá otvorila nové možnosti. Štrnganie kľúčmi prinieslo novú cestu po ktorej sme sa smelo vydali. Nebola to priama cesta, ale slobodná – mnoho ľudí sa mohlo rozhodnúť či zabočí vľavo, alebo vpravo.

Riaditeľ festivalu Jozef Lupták….

Pre mňa bolo posledných desať rokov fascinujúcim hľadaním, vytváraním nového priestoru pre radosť z hudby a stretnutia publika s interpretmi. Konvergencie sa stali akousi tvorivou dielňou nových nápadov, programov, premiér a netradičných spojení (Triango, Chassidic Songs, Bartók – Varga, Cello Colosseum, Bartók Circle, Francúzska noc komornej hudby, Bratislavská noc komornej hudby či koncerty pre deti), ktoré zazneli na festivale v premiére a každý z nich začal potom žiť svojím vlastným životom. Uviedli sme tiež komorné diela, ktoré na Slovensku ešte nikdy nezazneli, resp. zaznievali len veľmi zriedkavo – od opusov Beethovena, cez skladby Brahmsa, Jána Levoslava Bellu, Dvořáka, Dohnányiho, Bartóka až po hudbu Vladimíra Godára, Jevgenija Iršaia, Mariána Vargu, Daniela Mateja a mnohých ďalších.

Napriek tomu, že mám ešte stále zimomriavky z toho, či na naše koncerty príde publikum, musím s radosťou skonštatovať, že Konvergencie si našli svojich stálych poslucháčov. Naše publikum je neodmysliteľnou súčasťou atmosféry festivalu a každý, kto príde na koncert, sa pre mňa stáva spolutvorcom výnimočných okamihov, ktoré prežívame s hudbou.

Program festivalu Konvergencie 2010, Bratislava 20.-26. september 2010

– lístky je možné zakúpiť v sieti Ticketportál

1. koncert (20. 09. 2010 – 20.00 hod.) Dóm sv. Martina (Mimoriadny koncert)
Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble Officium Novum
The Hilliard Ensemble:
David James – kontratenor
Roger Covey-Crump – tenor
Steven Harrold – tenor
Gordon Jones – barytón

Exkluzívny koncert najlepšieho vokálneho kvarteta súčasnosti The Hilliard Ensemble s jazzovou ikonou, nórskym saxofonistom Janom Garbarekom bude na Slovensku patriť medzi hudobné udalosti roka. Mimoriadne úspešné CD Officium patrí k tým, ktoré v 90. rokoch prepisovali dejiny nahrávacieho priemyslu. Spojenie vokálnych kompozícií stredovekých a renesančných majstrov so saxofónovými improvizáciami sa ukázalo ako nadčasové. Dôkazom je i nový album Officium Novum pre úspešný mníchovský label ECM, ktorý prídu hudobníci v rámci premiérového turné predstaviť i do Bratislavy na festival Konvergencie. Bonusom bude premiéra skladby estónskeho skladateľa Arvo Pärta.

2. koncert  (23. 09. 2010 – 18.30 hod.) Design Factory (Otvárací koncert)
Mendelssohn – Martinú
Bohuslav Martinů (1890–1959) – Duo č. 1 „3 madrigaly“ pre husle a violu H. 313
Sláčikové sexteto H. 224
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Sláčikové kvinteto op. 87
Igor Karško, Ivana Pristašová – husle
Vladimir Mendelssohn, Milan Radič – viola
Jozef Lupták – violončelo
Richard Gašpar – kontrabas

Mendelssohn hrá Mendelssohna. Hosťom festivalu Konvergencie bude opäť svetoznámy holandský violista (ale aj skladateľ a vyhľadávaný pedagóg) Vladimir Mendelssohn. V dielach Felixa Mendelssohna-Bartholdyho i jubilujúceho Bohuslava Martinů sa okrem neho predstavia aj slovenskí umelci, ktorí sa svojim talentom presadili v zahraničí: Igor Karško, Ivana Pristašová, Milan Radič a umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták.

3. koncert (23. 09. 2010 – 20.00 hod.) Design Factory – open air
Cello & Dance – Bach & Improvisation vstup voľný
Jozef Lupták – violončelo, elektrické violončelo, hlas a ústne rytmy
Krisztián Gergye (HU) – tanec, choreografia

Improvizačný projekt maďarsko – slovenského dua predstaví inšpirujúce hudobno-tanečné variácie, ktorých hlavnou témou bude hudba zo suit pre sólové violončelo Johanna Sebastiana Bacha. Projekt bol premiérovo s úspechom uvedený minulý rok na partnerskom festivale Konvergencií Arcus Temporum v maďarskej Pannonhalme.

4. Koncert (23. 09. 2010 – 21.00 hod.) Design Factory (Jazzový Koncert)
Juraj Griglák & hostia – Jazz Bass
Bernhard Wiesinger (AT) – saxofón
Michal Bugala – gitara
Eugen Vizvári – klávesy
Martin Valihora – bicie
Boris Čellár – gitara
Gregor Fticar (SLO) – klavír
Róbert Vizvári – basgitara

Kontrabasista a basgitarista Juraj Griglák patrí k rešpektovaným a vyhľadávaným slovenským jazzmanom. Ako dvadsaťdvaročný si na pódiu Bratislavských jazzových dní spontánne zadžemoval s fenomenálnym Stanleym Clarkom, dnes svoj všestranný talent delí medzi klasickú hudbu v Slovenskej filharmónii a klubové i festivalové pódiá. Konvergencie versus swing & funky…

5. Koncert (24. 09. 2010 – 17.30 hod.) Design Factory (Bratislavská noc komornej hudby VII)
Bach a Berger. Hudba a pravda
Roman Berger (1930) – Konvergencie I. pre sólové husle
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Ciaconna d mol pre sólové husle BWV 1004
Igor Karško – husle
Milan Paľa – husle

Roman Berger (1930) je jednou z najväčších osobností slovenskej hudby. Nielen ako predstaviteľ silnej skladateľskej generácie avantgardy 60. rokov, ale tiež ako originálny mysliteľ a humanista, ktorý svoje názory na umenie a spoločnosť publikoval knižne i vo viacerých periodikách. Na festivale zaznie prvá skladba z triptychu Konvergencie, ktorý vznikol v 70. rokoch 20. storočia. Konvergencie sú „grandióznymi monolitmi, porovnateľnými čo do náročnosti azda len s Bachovými sláčikovými monumentmi.“ (Jaroslav Šťastný) Preto bude koncert k 80. narodeninám súčasne poctou J. S. Bachovi, ktorého 260. výročie úmrtia si hudobný svet pripomína.

6. Koncert (24. 09. 2010 – 18.30 hod.) Design Factory (Bratislavská noc komornej hudby VII)
Dumky A Romance
Antonín Dvořák (1841–1904) – Klavírne trio „Dumky“ op. 90
Dmitrij Šostakovič (1906–1975) – Sedem romancí na básne Alexandra Bloka op. 127
Margareta Brita Brandt – soprán (SE)
Igor Karško – husle
Nora Skuta – klavír
Jozef Lupták – violončelo

Šostakovičovo dielo, v ktorom sa predstaví uznávaná sopranistka Margareta Brita Brandt, je intímnou meditáciou o láske a priateľstve v zložitej dobe. Nádherný cyklus piesní na básne Alexandra Bloka vznikol v roku 1967 na podnet violončelistu Mstislava Rostropoviča a jeho manželky sopranistky, ku ktorým sa neskôr pridal i huslista David Oistrach a skladateľ ako klavirista. Dramaturgiu dopĺňa jedno z najpopulárnejších diel Antonína Dvořáka Klavírne trio „Dumky“.

7. Koncert (24. 09. 2010 – 20.00 hod.) Design Factory (Bratislavská noc komornej hudby VII)
Zemlinsky – Schönberg
Alexander Zemlinsky (1871–1942) – Trio pre klarinet, violončelo a klavír op.3
Arnold Schönberg (1874–1951) – Komorná symfónia op.9 (úprava Anton Webern)
Irmgard Messin – flauta (AT)
Ronald Šebesta – klarinet
Ivana Pristašová – husle
Jozef Lupták – violončelo
Nora Skuta – klavír

Skladateľa a dirigenta Alexandra Zemlinskeho (1871–1942), ktorého otec pochádzal zo Slovenska, poznajú znalci klasickej hudby ako umelca, ktorého diela obdivoval Brahms a premiéroval Mahler. Bol tiež učiteľom veľkého novátora Arnolda Schönberga a jeho nasledovníkov Antona Weberna a Albana Berga, no odmietol ich estetiku, pretože hudba podľa neho nemala prekročiť hranice krásy. Úvod Bratislavskej noci komornej hudby ukáže na raritných dielach ako sa počas života týchto umelcov zmenili názory na hudbu. Koncert pre všetkých, ktorí radi objavujú nové hudobné svety.

8. Koncert (24. 09. 2010 – 21.30 hod.) Design Factory
John Potter & Ambrose Field – Being Dufay
John Potter – tenor
Ambrose Field – elektronika
Michael Lynch – video art

Fascinujúce stretnutie minulosti s prítomnosťou ponúkne po The Hilliard Ensemble s Janom Garbarekom aj ďalší projekt z dielne mníchovského vydavateľstva ECM. V programe Being Dufay sa stretáva hudba renesančného skladateľa v interpretácii vynikajúceho tenoristu Johna Pottera (ex-Hilliard Ensemble) s live electronics skladateľa Ambrosa Fielda, trojnásobného víťaza prestížnej Prix Ars Electronica v rakúskom Linzi. Mystický záver Bratislavskej komornej noci.

http://www.youtube.com/watch?v=HcRq7r-8Jrc

9. Koncert (25. 09. 2010 – 18.00 hod.) Design Factory
Fúga slov a obrazov – J. S. Bach ako ste ho ešte nevideli ani nepočuli
Miki Skuta – klavír
Daniel Hevier – slovo a maľba

Pocta Bachovi ako spojenie hudby, slova a výtvarného umenia priamo na pódiu. Originálny pohľad na dielo J. S. Bacha prinesú na Konvergencie klavirista Miki Skuta a spisovateľ – performer Daniel Hevier. Hudobné improvizácie renomovaného slovenského klaviristu, oceňovaného bachovského interpreta so slovným sprievodom a voľnými výtvarnými improvizáciami známeho básnika a prozaika sľubujú neobyčajný zážitok.

10. Koncert (25. 09. 2010 – 19.30 hod.) Design Factory – Open air (Narodeninový koncert)
Bez ladu a skladu 25
„Pohoda“ na Konvergenciách – kultová slovenská kapela Bez ladu a skladu oslávi na Konvergenciách svoje 25. Výročie.

Skupina Bez ladu a skladu podobne ako Collegium Musicum priniesla do nášho priestoru originálny pohľad na hudbu a alternatívu voči socialistickej popscéne, ktorá ovplyvnila generácie poslucháčov. Kapelu založili v roku 1985 Peter Kaščák (basa), Richard Rybníček (bicie) a Martin Beďatš (gitara). Neskôr sa k nim pridal Rasťo Kubica (saxofón) a Mišo Kaščák (spev). V 90. rokoch Rybníčka za bicími nahradil Peter Slameň. V roku 1997 však kapela kvôli iným pracovným aktivitám členov ukončila svoju aktívnu činnosť a z rozpadnutej formácie vznikla skupina Neuropa, v ktorej pokračujú Mišo Kaščák, Peter Kohout a Peter Slameň.

Znakom definitívneho konca bolo niekoľko koncertov v roku 2000. Odvtedy sa kapela dáva dokopy len príležitostne kvôli koncertovaniu na zaujímavých festivaloch a podujatiach.

http://www.youtube.com/watch?v=vBSJzP_9Dnk

11. Koncert (26. 09. 2010 – 15.30 hod.) Design Factory (Koncert pre deti a rodičov)
3 + 2 + 1+ 1 | Ivan Šiller a jeho hostia
Hudba je ako skladačka. Niektoré jej diely sú malé, iné zase veľké. Možno ju vyjadriť tichom či slovom, ale napríklad aj číslami. Ak sa čísel nebojíte, príďte! V našej skladačke sa za nimi skrýva odveký základ hudby. Opäť sa na vás teší Ivan Šiller so svojimi hosťami – Zuzanou Biščákovou a Ferom Királym.

12. Koncert (26. 09. 2010 – 18.30 hod.) Design Factory (Záverečný koncert – 1.časť)
Bartók – Martinú – Matej
Bohuslav Martinů (1890–1959) – Concertino pre husle, violončelo a klavír H. 232
Daniel Matej (1963) – Stormy Monday (2010)
Witold Lutosławski (1913–1994) – Pať ľudových melódií
Béla Bartók (1881–1945) – Deťom (arr. Leo Weiner)
Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala (um. vedúci Ewald Danel, husle)
Jozef Lupták – violončelo
Ivan Šiller – klavír

Na rozdiel od inovátora Schönberga hľadali Martinů a Bartók, ktorý prežil časť mladosti v Bratislave, inšpiráciu pre svoju tvorbu v tradícii a ľudovej hudbe. Brilantné a prístupné opusy klasikov hudby 20. storočia zaznejú v interpretácii orchestra, ktorý nesie meno svojho zakladateľa, legendárneho huslistu Bohdana Warchala. Ako sólisti sa predstavia umelecký vedúci SKO B. Warchala Ewald Danel, violončelista Jozef Lupták a klavirista Ivan Šiller.

13. Koncert (26. 09. 2010 – 20.00 hod.) Design Factory (Záverečný koncert – 2.časť)
Šostakovič – Dohnányi „Vojna a mier“

Program festivalu Konvergencie, Košice 29.septembra – 3. októbra 2010

1. Koncert (29. 09. 2010 – 20.00 hod.) Dóm sv. Alžbety
Svjati
John Tavener (1944) – Svyati pre violončelo a miešaný zbor
Peter Zagar (1961) – Two Sacred Songs pre violončelo, harfu a ženský zbor
John Tavener – Threenos
Sofia Gubajdulina (1931) – In croce pre violončelo a organ (bajan)
Boris Lenko – akordeón
Jozef Lupták – violončelo
Zbor sv. Cecílie (zbormajster Viliam Gurbaľ)

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie spojí už druhýkrát prostredníctvom hudby metropolu východného Slovenska s hlavným mestom. Pre podujatie, ktoré si dalo za cieľ tvorivo nadviazať na tradície uvádzania komornej hudby na Slovensku a transformovať ich pre prítomnosť, predstavujú Košice viac ako len import overených ideí. Ďalšie miesto konania Konvergencií je pokračovaním ambície vytvoriť komunitu interpretov a poslucháčov, ktorých spája radosť z hudby a odvaha objavovať nové hudobné svety. Otvárací koncert v nádhernom Dóme sv. Alžbety so známym košickým zborom a sakrálnymi dielami bude symbolickým vstupom do aktuálneho ročníka festivalu.

2. Koncert (01. 10. 2010 – 19.00 hod.) Kasárne Kulturpark
Concertante

Antonio Vivaldi (1648–1741) – Koncert pre dve violončelá g mol RV 531
Bohuslav Martinů (1890–1959) – Concertino pre husle, violončelo, klavír a sláčikový orchester H. 232
Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) – Koncert pre violončelo a mol Wq 170
Robert Cohen (UK), Jozef Lupták – violončelo
Milan Paľa – husle
Ivan Šiller – klavír
Musica Cassovia – Komorný orchester pri Štátnej filharmónii Košice (um. vedúci Karol Petróczi)

Vzácny hosť Konvergencií Robert Cohen patrí k najvýznamnejším violončelistom súčasnosti. Dvanásťročný debutoval v londýnskej Royal Festival Hall a jeho výnimočný talent usmerňovali legendy ako William Pleeth, Jacqueline du Pré, Andreé Navarra a Mstislav Rostropovič. Z Elgarovho koncertu, ktorý nahral ako devätnásťročný, sa len vo Veľkej Británii predalo štvrť milióna platní. Nasledovali vystúpenia s prestížnymi orchestrami a renomovanými dirigentmi po celom svete. Len málo interpretov vyžaruje takú charizmu, radosť z hudby a energiu ako tento britský hudobník. V Košiciach sa predstaví ako sólista i so svojim žiakom, umeleckým riaditeľom festivalu Konvergencie Jozefom Luptákom.

3. Koncert (01. 10. 2010 – 20.30 hod.) Kasárne Kulturpark
Astor Piazzolla & Tango Alea

Stano Palúch – husle
Boris Lenko – akordeón
Daniel Buranovský – klavír
Ján Krigovský – kontrabas

„Tango goes the world“ a argentínsky skladateľ Astor Piazzolla je jeho prorok. Zistíte to na strhujúcom koncerte štvorice vynikajúcich hudobníkov, ktorí patria medzi slovenských priekopníkov štýlu tango nuevo. Alea je však viac: unikátny zvuk kvarteta inšpiroval aj slovenských skladateľov, ktorí súboru venovali diela. „Svety, ktorým sa otvorila hudba ansámblu Alea všetkými svojimi aspektmi […]nás strhávajú do seba, kamsi, kde sme ešte nikdy neboli… (Jozef Piaček) Koncert bude spojený s uvedením debutového CD súboru.

4. Koncert (02. 10. 2010 – 18.00 hod.) Kasárne Kulturpark
Quasars Ensemble

Luciano Berio (1925–2003) – O King
Jevgenij Iršai (1951) – Kyrie eleison pre soprán, klarinet, tympany, veľký bubon, klavír, husle a violončelo (2005)
Francis Poulenc (1899–1963) – Rapsodie nègre op. 1
Paul Hindemith (1895–1963) – Kammermusik op. 24 č. 1/1
Ivan Buffa – dirigent, klavír
Petra Noskaiová – mezzosoprán

Komorné združenie Quasars Ensemble, ktorého viacerí členovia študovali alebo pochádzajú z Košíc, si od svojho vzniku v roku 2008 získalo renomé vyhľadávaného súboru súčasnej hudby, o čom svedčí čoraz väčší počet koncertov doma i v zahraničí, vrátane vystúpení na prestížnych festivalových podujatiach. Zaujímavá dramaturgia, excelentné výkony, inšpirujúca lekcia z hudby 20. storočia pre začiatočníkov i pokročilých.

5. Koncert (02. 10. 2010 – 19.30 hod.) Kasárne Kulturpark
Cello Duo

Witold Lutosławski (1913–1994) – Bukoliki pre dve violončelá
Vladimír Godár (1956) – Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre dve violončelá
Peter Zagar (1961) – Duetto con Codetta
Béla Bartók (1881–1945) – Duettá pre dvoje huslí (výber, úprava pre dve violončelá)
Robert Cohen (UK), Jozef Lupták – violončelo

„Komorná hudba je pre svoju čistotu a intímnosť klenotom klasickej hudby. Skutočný hudobník bez nej nemôže žiť,“ povedal v jednom z rozhovorov Robert Cohen. Program Cello Duo bude dialógom učiteľa a bývalého žiaka, spoločným rozhovorom s klasikmi hudby 20. storočia, do ktorého vstúpia aj slovenskí skladatelia. Skladby Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre dve violončelá Vladimíra Godára a Duetto con Codetta Petra Zagara boli napísané pre festival Konvergencie v roku 2006.

6. Koncert (02. 10. 2010 – 20.30 hod.) Kasárne Kulturpark
Vrbovskí víťazi

O tom, že festival „vážnej hudby“ nemusí byť len vážny, presvedčí hudobno-pracovná skupina Vrbovskí víťazi z Vrbového – „zo srdca Strednej Európy, stredu sveta, zemského plášťa a aj celého vesmíru“. Prídu, zahrajú a nepochybne i zvíťazia, pretože Branuško a jeho pán brat sú virtuózmi priemyselného folklóru. Poznáte nástroje 3HZKDZV alebo Kravička Mozgocucka? Ak nie, tento koncert je práve pre vás. Bonusom bude krst nového CD Pracovná porada, lebo ako všetci vieme, že „bezpečnosť pri práci je často dôležitejšia ako práca samotná“.

7. Koncert (03. 10. 2010 – 18.00 hod.) Kasárne Kulturpark
Aperta Trio

Alexander Zemlinsky (1871–1942) – Trio pre klarinet, violončelo a klavír d mol op. 3
Ludwig van Beethoven (1770–1827) – Trio pre klarinet, violončelo a klavír B dur op. 11
Peter Zagar (1961) – Trio pre klarinet, violončelo a klavír (1993)
Ronald Šebesta – klarinet
Jozef Lupták – violončelo
Nora Skuta – klavír

Komorný súbor Opera Aperta (Ivana Pristašová, Ronald Šebesta, Peter Šesták, Jozef Lupták, Nora Skuta) znamenal v 90. rokoch pre slovenskú hudobnú scénu nový impulz. Jeho pôsobenie bolo naplnením ambícií silnej generácie slovenských interpretov, ktorá si dokázala vytvoriť priestor na spoločné hranie a naplniť ho kvalitnou hudbou. Projekt Aperta trio je opätovným stretnutím týchto hudobníkov nad veľkými dielami klasikov, vrátane kompozície slovenského skladateľa.

8. Koncert (03. 10. 2010 – 19.30 hod.) Kasárne Kulturpark
Rómske balady – Ida Kellarová & Škampovo Kvarteto

Neprehliadnuteľná osobnosť českej hudobnej scény, rómska diva Ida Kelarová je známa obdivuhodnou schopnosťou pretaviť emócie do hlasu. Hoci piesne interpretuje v rómštine, nepotrebujú preklad: jej spev je natoľko silným zážitkom, že pocitom, na ktoré odkazuje, rozumie každý. V projekte Rómske balady svoj talent spojila s jedným z najúspešnejším českých kvartet súčasnosti. Podarilo sa jej tak spojiť dva svety – dve kultúry: „Je ve mě temperament, spontánnost a tvůrčí síla romského národa a zároveň i hloubka a dar národa českého. A mým nelehkým úkolem je přijmout sebe ve svém celku, se všemi klady i zápory, které jsem dostala do vínku z obou kultur.“ Ida Kelarová. Koncert bude spojený s uvedením nového CD.

Na záver pár slov o programe na Konvergencie 2010

Program, ktorý sme pripravili, nie je vybratý náhodne. Komorná hudba autorov, ktorých spája stredoeurópsky priestor, fenomenálny violončelista Robert Cohen, nové dielo Jevgenija Iršaia, divadelná hra – výpoveď o hrôzach, ktoré zažili jednotlivci počas komunizmu, výnimočné nadžánrové projekty World Downside Up a Romaria, hudobná hádanka pre deti, uspávanky Vlada Godára i vystúpenie legendárneho súboru Collegium Musicum, na ktorom zaznejú premiéry skladieb pre violončelo od Mariána Vargu, budú oslavou obidvoch výročí. A verím, že to bude oslava radostná, slobodná, veselá a krásna, ale i premýšľavá a znepokojujúca. Taká, akou festival Konvergencie vždy bol.

zdroj:
Jana Sargova za team festivalu Konvergencie
www.konvergencie.sk

itsmartinsedlak

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *