9

Collegium Musicum v Divadle Andreja Bagara v Nitre (koncertný review)

“Koncert Collegium Musicum v Divadle Andreja Bagara bol neskutočne atmosferický a krásny zážitok. Jeden z vôbec najlepších koncertných zážitkov môjho pomerne krátkeho života. Nezabudnem na nečakané intro “Ulica plná plaštov do dažda”, pri ktorom som sa cítil ako v sne. Nezabudnem ani na legendárne “Ešteeeee”, v “Suite po tisíc a jednej noci, ktoré akoby zázrakom kričali všetci naraz. Prídavok Hommeage bol pre mňa očakávaný a veľmi potešil… Chýbal mi tam iba Dušan Hájek, ktorý je mojim bubeníckym idolom. Valihora bol tiež vynikajúci. Nedá sa povedať, že tam neboli chyby, no pri Mariánovi to beriem ako súčasť jeho avant-gardného prejavu, ktorým je jedinečný.” Lucas Perny

Collegium Musicum 2009

Tesne pred koncertom som stretol obrovské množstvo zaujímavých ľudí. Niektorých som poznal iba cez internet (MySpace, Azet, Blog.sme atď). Bol to zaujímavý pocit, byť obklopený ľuďmi, ktorích táto hudba fascinuje. Tesne pred vstupom ešte reagovali fandovia okolo mňa na moje poznámky ako keby sme sa poznali už dlhé roky. Slovíčka ako “suita”, “psychedelické”, “avant-gardné” a “art-rockové” ste počuli z každej strany. V normálnych životných situáciách vás považujú za blázna, pri použití podobných slovíčok. Usadil som sa do najvyššieho radu hore. Neďaleko mňa bol zvukár, ktorý mi neuveriteľne pripomínal hipisáka zo seriálu “Tie roky sedemdesiate”. V hladisku som objavil aj dvojníka bubeníka Iana Paiceia alebo gitaristov, bubeníkov, basákov z nitrianskej hudobnej scény.  Boli tam obrovské generačné rozdiely. Vedľa šesťdesiatnikov sedeli mladí hudobníci alebo nadšenci hudby s vekom od 16 až 25 rokov. Proste zaujímavý ľudia, zaujímavé kontrasty na zaujímavej udalosti. Tesne pred koncertom sa objavil riaditeľ Divadla Andreja Bagara, Ján Greššo so slovami… “…cením si že prišli aj tí, ktorí v tomto divadle ešte nikdy v živote neboli. Prepáčte zdržanie ale Mariánovi Vargovi nieje zrovna najlepšie. Dajte mu ešte prosím vás päť minút, kým sa dá dokopy. Viac vám povie Fedor Frešo. Ešte raz ďakujem“. Po chvíli sa objavili… moje hudobné vzory… Cítil som sa ako fanda Beatles, počas Beatlemánie. Vrieskal som najviac ako sa dalo. Troška ma štvalo, že som bol len jeden z mála až natoľko oduševnených fandov, najmä počas jednotlivých songov. Česť výnimkám, ktoré si koncert užívali tiež.

Foto z koncertu v Košiciach

“Foto z Košíc” zdroj : hudba.sk

Začínali legendárnym “Mikrokozmom“, ktoré som počul ešte pred samotným koncertom pri zvukovej skúške, ktorá sa odohrávala za zatvorenými dverami veľkej sály divadla. Bol som neuveriteľne nažhavený a srdce mi bilo ako na prvom rande. Tešil som sa ako malé dieťa. Bol som asi jediný z hladiska, čo sa vyžíval až na toľko, že mu lietali vlasy na všetky strany.  Mariánove arytmické chybičky som bral ako súčasť jeho prejavu a preto ho vždy beriem ako avant-gardného umelca. Čo sa týka disharmónií… na to mám len jedno výtižné slovo – psychedelic. Marián Varga je jeden z mála, naozaj psychedelických a jedinečných avant-gardných hudobníkov-klávesákov, z histórie našej domácej scény. Collegium vo svojej éreŤažko sa dá okomentovať jeho hra. Po úvodnej vypaľovačke sa za mikrofónom objavil Fedor Frešo, ktorý počas celého koncertu zabával publikum trefnými hláškami. Collegium Musicum + Martin Valihora sa pustili do ďalšej skladby, z ich prvého albumu. Čakal som Hommeage ale prišlo niečo oveľa lepšie (aspoň pre mňa to je skladba, ktorá zmenila moje chápanie hudby ako celku). Bola to “Ulica plná plášťov do dažda.. Vznášal som sa na oblakoch hudobnej dokonalosti pri počutí Vargovho intra. Ulica je niečo ako impresionizmus v bigbítovej hudby. Doslova Collegium v ere 70ssi predstavujem upršaný deň a kvapky dažďa, ktoré stekajú po okne. Po skončení “Ulice” spustili Haydnom inšpirované “Concerto In D”. Spojenie (niekedy až psychedelického) rocku s barokovými vyhrávkami bolo jedinečné. Jediná spievaná skladba koncertu “Strange Theme” s gitarovým sólom (František Griglák), bubeníckym a samozrejme klávesovým sólom, bola troška ochudobnená slabo ozvučeným spevom. Aj napriek tomu patrila k vrcholom večera. Troška ma hnevalo, že veľa ľudí neprišli na Collegium Musicum ale skôr na Martina Valihoru, ktorý sa značne priživil na ich sláve. Aj napriek tomu bolo bubenícke sólo excelentne odohrané.

Collegium Musicum – Strange Theme (Košice)

Collegium Musicum – Mikrokozmos (PKO, Bratislava)

Collegium Musicum – Frešovo sólo zo Suity Po Tisic A Jednej Noci  (BB)

Collegium Musicum – Ulica plná plášťov do dažda (PKO, Bratislava)

Collegium Musicum – Hommagé a J. S. Bach (Banská Bystrica)

Nasledovala ďalšia skladby z albumu “Live” s názvom “Burleska”. Krásne improvizácie a nepopísateľna atmosféra sa niesla divadlom. Oficiálne posledným kúskom mal byť vrchol večera z albumu Konvergencie, “Suita po tisíc a jednej noci“. Pred koncertom som dlho uvažoval nad legendárnym “ešteeee” z albumovej nahrávky. Stihnem to? Pripoja sa ostatný? Nakoniec ani neviem akým spôsobom začali ľudia revať “ešteeee”, presne vtedy, keď aj ja. Šeherezáda (ako ju volal Fedor Frešo) sa stala naozajstným vrcholom celého koncertu. Bola excelentne odohraná a krásne melodické pasáže sa striedali s tými psychedelickými ako na nahrávke. Zaujímavosťou je, že Griglákové gitarové sólo bolo nahradené Fedorovým basgitarovým. Po odohraní Suity sa Collegium odobralo do zákulisia. Ja som ale vedel, o tom že sa vrátia a odohrajú ich najpopulárnejšiu “Hommage a J. S. Bach”. A aj sa tak stalo. Keď už mal byť skutočný koniec, na pódiu sa objavili František Griglák a Marián Varga. Odohrali spolu úryvok z intra, ktoré bolo na albume Konvergencie. Ľudia tlieskali ako divý, no Collegium sa už nevrátilo. Tak strašne som túžil po basovom intre v “If You Want To Fall”. Po koncerte som utekal čo najrýchlejšie do vestibulu. Čakal som na autogramiádu ale žiadna sa nekonala. Tešil som sa na podpísaný plagát alebo CD a fotku s mojimi vzormi. Nič z toho sa mi nesplnilo a z koncertu som odchádzal v tomto smere troška sklamaný. Potešil ma aj, svojho času “populárny”, “Nemec” z Mojsejovcov, ktorého som po koncerte videl pred divadlom. Aj napriek tomu to bol jeden z najlepších koncertných zážitkov môjho života.

Setlist koncertu : Mikrokozmos, Ulica plná plášťov do dažďa, Concerto in D, Strange Theme, Burleska, Suita po tisíc a jednej noci,Hommage a J. S. Bach, úryvok z Piesní z kolovrátku.

Zostava :

Marián Varga – klávesy, Hammond organ
Fedor Frešo – basgitara, hovorené slovo, spev
František Griglák – sólová gitara
Martin Valihora – bicie, perkusie

…na záver moje krátke video z nitrianskeho koncertu…

Lucas Perny

9 Comments

  1. dobrá recenzia, bol som na tom podobne po koncerte v Košiciach, až na to, že to nebol jeden z najlepších, ale najlepší koncert v mojom živote. pridal by som však zopár pripomienok:
    1) príliš často používaš slovo psychedelický: prečo?
    2) čo tak zmieniť sa o Frešovej trsátkovej technike?
    3) vyrývanie do Valihoru? ten je slávny zopár rokov dozadu
    4) Concerto in D.. žiadne baroko, ale čistý klasicizmus

  2. Som rád, že si nechal komentár. Som zvedaví, ako sa vyjadrí Lucas.

    Priznám sa moc Collegium nepoznám, nestihol som všetko napočúvať. Ja skôr Gattch a Deža. Musím to napraviť. Škoda, že som nestihol koncert v PO, alebo BA .. to pre školu.

    Varga na Devínskom hrade … pecka, jemná náhrada, ale to už bolo dávno.

    1) možmo preto, lebo on sám je psychadelic man :)
    psychadelic je predsa niečo pestré, rozmanité a to určite Collegium je a zároveň aj progressive to je niečo pokrokové. Aj ja som zvedaví, prečo tak často.

  3. 1) príliš často používaš slovo psychedelický: prečo?
    Dôvod? Collegium Musicum je snáď jediná skupina, ktorá tento žáner na slovensku dokázala hrať. A je to moja obľúbená hudba.

    2) čo tak zmieniť sa o Frešovej trsátkovej technike?
    Je výborná ale článok som písal celý večer a celé doobedie a akosi nevydalo časovo.

    3) vyrývanie do Valihoru? ten je slávny zopár rokov dozadu
    Áno je. Ale uberal slávu Collegium Musicum. To je akoby Beatles nehrali s Ringom. Nejde o to kto je lepší ale o to, že on je Beatle. Aj keď pravda je že Collegium menili často bubeníkov. Prečo ale nevybrali niekoho z ich ex-bubeníkov. Hrali tam napriklad tiež Szapu a Kozma. Dušan bol z nich aj tak najlepší a hlavne najcharakteristickejší.

    4) Concerto in D.. žiadne baroko, ale čistý klasicizmus
    Ospravedlňujem sa. Strašne mi to pripomínalo baroko. Neviem čím to je.

  4. oky, chcel som iba vysvetlenia a tak ich tu mám, názory máme všetci tak či tak odlišné.. a z vlastnej skúsenosti viem že sa časom menia (mám 26) ziskavanim vedomostí a skúseností :).. ešte by som chcel ku Gnarlsovi, tak naozaj je škoda že si nemohol byť ani v blave ani v prešove, no ja zas by som neviem čo dal za Vargu na Devíne.. včera som bol na koncerte Fermáty (alebo Fermaty?) v košiciach, tak ak by si mal záujem, môžem napísať report..

  5. Slovo psychedelicke sa v clanku vyskytuje az prilis casto. Pri slove avant-gardne neviem, ci s tou pomlckou ide o nejaky zamer, ale posobi to rusivo. Lepsie by bolo pisat spolu – avantgardne. Rovnako je v clanku dost gramatickych chyb, ked clovek nieco publikuje, mohol by si to po sebe predtym precitat.

    Nuz a k Valihorovi a k bubenikom. O Hajkovi je zname, ze na bicie uz vela rokov nehra, vynimkou bol koncert Legendy 60.

    Dalej, rozhodne sa neprizivil na ich slave. CM ho oslovili, a on sa tejto ulohy zhostil vyborne. Napokon, vybrali si ho. Varga o nom povedal toto : “Martin nám dodal nový život. Všetko sa rýchlo naučil z platní. Má neuveriteľnú pamäť, perfektný rytmus, výborne sa orientuje a hrá veľmi farebne. Tvrdí, že Collegium sú aj jeho šesťdesiate roky. Veľa sme spolu skúšali, už nám to spolu znie dobre.”

    Valihora nie je ziadny novacik. S CM uz pred touto snurou odohral koncerty v Prahe. S Fresom a Griglakom hraval od roku 99 vo Fermate, a to urcite tiez zohralo svoju rolu. Profesionalne hra Valihora, inak stipendista Berkeley, uz 17 rokov a nahral vyse 30 albumov.

  6. westisbest
    Kludne ja budem iba rad. Pôjde iba o jednorazovku, alebo sa chces stat prispievatel?

    Suhlasim s tvojim postrehom… názory máme všetci tak či tak odlišné.. a z vlastnej skúsenosti viem že sa časom menia, ziskavanim vedomostí a skúseností :)..

    Apache: Rovnako je v clanku dost gramatickych chyb, ked clovek nieco publikuje, mohol by si to po sebe predtym precitat.

    Budem sa snažiť kontrolovať, ale aj ja spravim tvrdku taký je život. Lucasa som nekontroloval.

    Možno pribudnu pár zmien na stránke. Uvidime

  7. to zatial neviem povedať, gnarls.. uvidim akým hudobným smerom pojde blog.. pošlem ti report na mail, no zaroveň ho chcem dať aj na svoj birdz :)

  8. podla mna si skutocne niekde inde…
    napisat ze sa Valihora na niecom prizivuje…
    napisat ze Freso mal trefne hlasky…
    nezmienit sa o tom, ze chemia sa utvorila najma medzi trojicou Varga, Valihora, Griglak a ze Freso tam trochu nezapadal… no dobre to tretie je uz len subjektivny pohlad…
    a nepacia sa mi slova psychadelicky, art rock a avantgardne… fakt sa mi v suvislosti s collegiom nepacia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *