Podobné články

13 komentárov k článku

Vynikajúci článok Westisbest. Našiel sa ďalší človek, ktorý tejto hudbe prišiel na chuť a pochopil ju. Dokonca som si o Collegiu doplnil vedomosti. Kedysi som písal recenziu na tento album tiež. Prirovnaval som ich tam k rannej ére Pink Floyd. Proste som to vtedy tak cítil a ešte som nemal taký hudobný rozhlad. Nemal som ani šajnu o tom, čo je to moderna, avant-garda, klasicizmus, romantizmus alebo surealizmus. Človek sa stále učí a spoznáva nové poznatky, vyjadrovacie prostriedky a nové chápanie hudby. Podľa môjho názoru, debut Collegia a Konvergencie sú najlepšími hudobnými dielami, ktoré boli u nás vydané. Ďakujem za objasnenie textov. Vedel som že sú Strange Theme (vždy sa mi zdala tajomná a myslel som si že text je o snoch) a If You Want To Fall (hudba ma totálne dostala, takže som sa k textu nedostal) sú vynikajúce skladby a vždy sa mi páčili. Po získaní novej info o textoch, sa mi budú páčiť ešte viac. Je škoda, že toho Fedor nenaspieval viac. Ešte ku King Crimson… napríklad taká skladba Moonchild (hlavne časť sna) mi pripomína Vargové avantgardné hudobné pokusy o vyjadrenie pocitov. Pri počúvaní Moonchild si napríklad predstavujem les uprostred noci a mesiac, ktorý nad ním svieti a je v splne. Ich hudba ma zaviedla do toho lesa a častokrát sa mi stalo, že som pri počúvaní zadriemal.
Pripájam sa tiež k názoru o jedinečnosti Collegia. Jedinou kapelou, ktorá hrá niečo podobné je ELP.
Ešte raz vynikajúca a poučná recenzia.
S pozdravom kolega Lucas

ďakujem aj ja za priaznivý komentár.. neviem či to bude náhoda, no i mne sa už párkrát stalo že som pri Moonchild zaspal, druhá časť The Illusion k tomu zvádza neuveriteľným spôsobom.. keď som sa zobudil hneval som sa, že mi kvôli nej ušla posledná In the Court of the Crimson King.. ľudia zvyknú hovoriť, že ich zvykne nudiť collegiovská Eufónia, no nechápem prečo, lebo nápadov je tam ažaž.. rovnako Moonchild je geniálna, no neviem ako sa autorom dokázal vyvolať v hudbe ten spavý efekt, aj to je jedna zo známok umeleckých kvalít.. P. s. naposledy sa mi podarilo zdriemnuť pri pinkfloydovskej Ummagumme, pri živej aj štúdiovej časti :) a pritom absolútny klenot, aký sa len tak nevidí a nepočuje

gravatar

Čo sa týka tej spavosti… Myslím si že to je na tej hudbe to avantgardné, impresionistické, poetické a surealistické. Eufónia je dalšou záležitsťou, ktorú vedia stráviť len hudobný fajnšmekri (ako napr. mi dvaja). Ummagumme je fajn. Milujem tie organy v Saucer Full Of Secrets. Mimochodom… poznáš Soft Machine?

o Soft Machine som už počul a čítal veľa legiend, ale ešte sa mi ich nepodarilo vypočuť. tiež to bude riadny undergroundový kult, akých Británia v druhej polovici 60. rokov vyprodukovala mnoho. podelil by som to zhruba tak, že Pink Floyd a King Crimson pozná väčšina, o Soft Machine alebo Traffic zavadia fajnšmekri, ale takých Blackwater Park alebo Quintessence bude poznať málokto.. a tak by to asi aj malo byť

gravatar

.. o kvalite zvuku radsej pomlcim, pretoze tato reedicia je zvukovo maximalne odflaknuta, najviac si to zlizla skladba Ulica plna plastov do dazda, kde “skuseny” zvukovy majster to prehnal s redukciou sumu tak, ze tiche pasaze nadobudli tzv. plechovy sound. a cely album je zabaleny do diletantskeho “brickwall” masteringu, ktory je, ako je odvodene v nazve, vyhuleny tak, ze v zvukovom editore vyzera skladba ako tehlova stena. celej remastrovanej nahravke chyba dynamika a prerazaju najma stredy a stredovysky, asi nechtiac pri remasteringu drgli do ekvalizeru ovela silnejsie, nez obvykle. skoda, ze to stare dvojcd uz nie je v predaji, zvukovo bolo neporovnatelne lepsie na tom, nez tieto nove “remastery”. a ten, kto vlastni originalne LP a EP, tak tomu gratulujem.

gravatar

@dennis… je mnoho príčin, prečo som zvuk ohodnotil známkou vysokej úrovne.. v prvom rade na slovenské pomery som rád že vôbec niečo také vyšlo.. nemám doma hi-fi zostavu, aby som experimentoval s potenciometrami na receiveri a dával stredy, basy a výšky do rôznych polôh.. v podstate som zvukový diletant, rovnaký ako ľudia čo masterovali túto edíciu.. no a nakoniec k platniam.. len pred pár dňami mi vlastne došlo na základe určitých vecí a názorov, že napriek všetkému LP majú lepší zvuk ako CD.. no stalo sa, novinárska robota je dosť nevďačná.. väčšina ľudí kritiku neznáša, ale ja ju mám rád, lebo to beriem tak, že sa z nej vždy naučím niečo nové

gravatar

LP majú lepší zvuk preto, lebo za a) je to analógové médium s najmenšou stratou na kvalite, za b) za zvuk na LP zodpovedal samotný pôvodný zvukový majster, takže znie tak, ako si to zvukár prial.
CD remastery sú čím ďalej zvukovo horšie, lebo na nich pracujú ľudia, ktorí nemajú k danej hudbe cit a chcú to urobiť čo najrýchlejšie a neraz mám pocit, ako keby sa títo novodobí “čarodejníci” pretekali, kto bude mať najhlasnejší záznam s najnižším, či nebodaj nulovým šumom. Takto trpia všetky nahrávky, nielen tie kultové. Náš trh je vrtkavý a keď niečo výjde, tak neexistuje možnosť reedície a ak áno, tak sa k tomu odhodlá dajaký fušer (konkrétne pán Alexander Soldán, ktorý už zhumpľoval nejeden remaster, nielen Collegium Musicum, ale aj napríklad prvé albumy Tublatanky).

gravatar

fajnova recenzia! 5 STARS

gravatar

Diki James D.

Marek si to zaslúži, je to vynikajúci žurnalista. Taký slovenský Jiři Černý.

Asi nejlepší recenze na tohle albumu, jakou jsem kdy četl

gravatar

Milý autor recenzie, milí, diskutéri,
je pekné od Vás, že sa zaoberáte kapelou CM a skladáte poklonu tejto recenzii, mali by ste však vedieť, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. :-)

Z recenzie:
“Nové CD vydanie uvádza ako prvú skladbu „Hommage à J. S. Bach“, no Bacha v ňom počuť veľmi nie je. Snáď len lahôdkové barokové stupnice a spôsob, akým velikán vážnej hudby komponoval.”

“Bacha v ňom počuť veľmi nie je”
Milý autor, celá skladba je takmer do noty Bachova (ústredný motív), až na Vargove vsuvky. Je to Sarabanda con Partite, C-Dur, BWV 990: IX. Variation 8
http://ie.7digital.com/artists/christian-rieger/bach-oder-nicht-bach-bach-or-not-bach-bach-ou-pas-bach/

gravatar

ďakujem za upozornenie, konštruktívna kritika človeka stále kamsi posúva.. akosi som chcel prilepšiť Vargovi a pohoršiť Bachovi.. viem, že takú stupnicu by Varga nezložil, pretože vyrastal za socializmu a nie v 18. storočí.. iba ten spôsob jeho improvizácie, alebo ako ho Ty nazývaš “vsuvkami” je pôvodný, zvyšok je 8. variácia z 990-tky.. neviem, možno ma ovplyvnil Frešo, Jaslovský či samotný Varga.. nabudúce sa budem snažiť písať lepšie, resp. nepísať vôbec.. a s tým zlatom je to svätá pravda, ľudia bývajú často zaslepení oslavnými ódami a preháňaním, čiže večnou nočnou morou tzv. žurnalistiky

gravatar
Vyjadrite sa:

Vyhradzujem si právo, neschváliť komentár aj bez udania dôvodu.