0

Blackmetaloví pútnici na ceste k Bohu (2. časť)

Kapela PILGRIMAGE pochádza z východného Slovenska, produkuje Christian Black Metal a jej členovia Rot a Makkabi nám prezradili o tejto nezvyčajnej kombinácii mnohé tajomstvá. Okrem toho sa pustili aj do hlbších filozofických úvah, súvisiacich s hudbou, Bohom, fanúšikmi, ich vzťahu k histórii a kultúre, a pod. Prvú časť rozhovoru s nimi máme za sebou, čaká nás nemenej zaujímavé dokončenie.

logo

9. Boli ste odjakživa verní Bohu a viere, alebo ste mali v živote nejaké obdobie, kedy ste najradšej nosili pentagramy a obrátené kríže?

R: Prežil som obrátenie. V minulosti som nebol kresťanom. Teda bol som kresťanom iba na papieri. Dokonca som zachádzal do rôznych extrémov, ktoré hraničili so satanizmom… Nerád to ale rozoberám. Prežil som obrátenie a som šťastný, že som kde som. Mám rešpekt pred ozajstnými satanistami. K tým, ktorí sa na nich iba hrajú aby boli „tvrdí“, tak k nim nemám čo povedať. Uznávam ľudí, ktorí vedia v čo veria a viera je pre nich celý ich život. Boh je ako slnko a my ľudia sme ako slepci. Nevidíme slnko, ale cítime ho. Raz ale príde čas kedy sa nám oči otvoria.

foto1

M: Ja som bol stále medzi kresťanmi, nikdy som nepočúval „sekulárny“ metal. Väčšinu hudby, čo som počúval, robili kresťania. Čo sa týka života, nebol som vždy verný Bohu, ale ďaleko som od Neho neodišiel.

10. Ako ste prišli na originálne slovné spojenie „True Holy Un-Black Metal“, alebo je to len prešmyčka od Darkthrone?

R: Bolo to isté vyjadrenie a zavŕšenie starého štýlu Pilgrimage. Myslím že samotný názov hovorí za všetko. Dnes je náš štýl iný – Carpathian Slavonic Black Metal.

true holy metal

M: Možno je to naozaj prešmyčka od Darkthrone. Ale pôvod má v projekte Horde – Hellig Usvart z r. 1994. To bol prvý blackmetal hraný skutočnými kresťanmi. Pre mňa je to srdcová záležitosť. „Un-black“ podľa môjho názoru vyjadruje skutočné naozajstné kresťanstvo. Je to vnútorná premena človeka, ktorého sa dotkol svätý Boh. Duchovné znovuzrodenie.

11. Čím vás inšpirujú black metalové kapely, ktoré kresťanstvo skôr hanobia?      

R: Vypočujem si ich pre „všeobecný rozhľad“, ale nevenujem sa im.

M: Ich postoj proti kresťanom ma povzbudzuje k tomu, aby som môj vzťah s Bohom žil naozaj „true“. Ak to antikresťanská kapela robí naozaj dobre a skutočne, ak to nie je len pretvárka, potom „klobúk dole“. Sú na správnej ceste. Ak toto robíš úprimne, potom sa dostaneš do štádia, kedy sa budeš musieť rozhodnúť, buď kresťanstvo – Kristus, alebo nie.

12. Kde ste debut nahrávali a ako dlho vám to trvalo?

debut

R: Skúšky na nový album začali v zime a zároveň sa v našej mrazivej skúšobni aj nahrávalo. Všetky nástroje som nahral ja a spev Makkabi.

M: Bolo to skoro pol roka, Začali sme v zime a skončili pred letom. Nenazval by som to skúšobňou. Je to niečo medzi dielňou, pivnicou a jaskyňou. Proste underground.

13. Z vášho albumu mám veľmi dobrý pocit… spočiatku mi vadili rýchle, agresívne pasáže, no potom som zistil, že máte na platni aj pomalšie a melodickejšie časti, hlavne v druhej polovici. Ako ste prišli na to kúzelné prepojenie Svadby na samote so Strážcom divočiny?

R: Ad maiorem Dei gloriam je rozdelený na dve pomyselné časti. Prvá – Z prachu zeme, hovorí o stratenom živote, o ľútosti a hriechu a druhá – Do hlbín lesa pojednáva o obrátení k lepšiemu, o novom živote s Kristom. Je to púť človeka a jeho život, ktorý sa končí v hlbinách lesa, kde si sám Boh vytvoril svoj chrám. Skladby Svadba na samote a Strážca divočiny patria k tej druhej časti albumu. Svadba na samote – jej zámer bol vytvoriť tzv. romantický black metal, ktorý sa končí ľudovou veselicou. Strážca divočiny je inšpirovaný rovnomenným filmom a táto pieseň je moja srdcovka.

M: Bola to momentálna inšpirácia pri nahrávaní. Svadbu na samote som napísal, keď som raz v zime išiel od svojej priateľky v takej tej romantickej zaľúbenej nálade. A Strážca divočiny je podľa skutočného príbehu o medveďoch v Tatrách. Vlastne skladby na celom albume sú prepojené. Zobrazujú duchovnú cestu človeka z prachu zeme až ku stretnutiu – splynutiu so Stvoriteľom skrze Krista v prírode.

14. Nechcete vo svojej tvorbe využívať epickejšie a melodickejšie prvky, ktoré by viac evokovali prostredie, z ktorého pochádzate?

R: Áno, chceme. Keďže sme Slovania, tak budeme hrať slovanskú hudbu. Dúfam, že sa nikdy nedostaneme do štádia, kedy by sme začali spievať po anglicky a pod.

15. Budete sa uberať smerom, naznačeným na aktuálnom splitku „Slava Bogu!!!“?

slava bogu

R: Nechcem toho moc prezrádzať vopred, ale naša tvorba by mala byť viacej epickejšia a rozmanitejšia. Textovo bude možno viac ortodoxnejšia a vyrysujú sa v nej naše myšlienky možno lepšie ako doteraz. Hudobne sa chceme viac zamerať na prepojenie atmosferických prvkov s agresívnymi surovými pasážami. Určitým spôsobom ale budeme pokračovať v štýle, ktorý už bol ukázaný.

16. Aký je váš vzťah k pohanstvu, slovanským božstvám, histórii?

R: Na našu históriu sa nemôžeme vykašľať. Ako každý národ cítil potrebu uctievať vyššie božstvá, tak ani naši otcovia neboli výnimkou. Pre mňa sú tieto božstvá vyjadrením ich životov. To čo zažívali, čo potrebovali, to boli ich bohovia. Taktiež to súvisí s našou kultúrou, ktorá je nesmierne nádherná a fascinuje ma. Je ale smutné, že kresťania prišli a prinášali vieru medzi ľudí násilným spôsobom. Narážam hlavne na iné národy. Určite to bolo zlé a sám som proti tomu. Lenže nemá zmysel sa pozerať na to čo sa už stalo. Dôležité je žiť prítomnosť a budovať budúcnosť.

http://www.youtube.com/watch?v=6KCr-3YjiX0

M: „Slovanská rodná viera“ má veľmi blízko k prírode. Od „pohanských“ priateľov som sa naučil láske k Slovenskému národu. Vzťah k prírode, stotožnenosť s ňou majú spoločný všetky staré prírodné náboženstvá. To mali aj starí Židia. Boli pastieri, kočovníci, žili v spojení s prírodou, kde ich oslovil Stvoriteľ. Potom sa snažili rôznymi spôsobmi naplniť jeho požiadavky, dostať sa bližšie k Nemu. O to sa myslím snaží väčšina náboženstiev. Aj starí Slovania. Tie cesty, pokusy a výsledky sú rôzne. Lenže Židom sa stala zvláštna vec. Ten Boh sa stal človekom. A nie len to, spravil niekoľko vecí, ktoré majú význam pre celé ľudstvo. Slovanská „viera“ mi je veľmi sympatická, veď odtiaľ pochádzame. Myslím, že niektoré veci súčasným kresťanom chýbajú, tie zostali práve tam. Slovania zase potrebujú očistenie od zla, toho, čo je v mysli.

17. Veľmi ma zaujal videoklip „Čierny drozd“… kde ste ho nahrávali a čo vyjadruje jeho dej od začiatku po koniec?

R: Veľa ľudí sa nad ním zasmeje. Je natáčaný amatérsky takže to vyzerá asi ako raný Immortal. No samozrejme taktiež vyjadruje určité posolstvo. Je to také „duchovné proroctvo“ toho čo som už spomenul pri otázke ohľadom albumu. Pútnik žije svoj smutný život. Čierny drozd symbolizuje jeho smrť. Nebaví ho žiť v depresii, tak sa rozhodne obesiť. V tom sa ho ale dotkne Kristus prostredníctvom magickej knihy biblie. Jeho život sa od základu mení. Púť sa končí pred krížom, prostredníctvom ktorého pútnik vzdáva vďaku za svoje obrátenie. Natáčali sme ho na Kapušianskom hrade. Zvlášť pre mňa je to veľmi nádherné miesto, keďže sa mi k nemu viažu spomienky. V tých časoch som ešte spieval ja ale v klipe už vystupuje Makkabi a hrá rolu spomínaného pútnika.

demo2

M: Čierny drozd je parafrázou na havrana. Vrana je vnímaná často ako temný vták prinášajúci zlo. No drozd je malý milý speváčik. …videl si niekedy zúrivého drozda? Jedného takého sme našli, máme ho na obale dema. Samotný klip má dve línie. Text piesne je o slovanskom bojovníkovi, ktorý ide obetovať bohom. Premýšľa, pochybuje a potom zažije nevšednú skúsenosť s drozdom. Druhá línia hovorí o súčasnosti, o našom prežívaní, hľadaní zmyslu života, pravdy. O našej púti a jej konci, o rozhodnutí pre smrť alebo pre život.

http://bandzone.cz/pilgrimage

Marek Danko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *